‘Automatisering gaat processen in maakindustrie verbeteren’

In 2015 bevatten steeds meer producten embedded-technologieën die systemen ‘slimmer’ maken. Dit heeft ervoor gezorgd dat er nieuwe innovatieve producten en diensten zijn ontwikkeld die gebruikmaken van sensoren en algoritmes. Daarnaast zijn traditionele toeleveringsketens op de schop gegaan door nieuwe mogelijkheden binnen het kanaal. Maar de grootste verandering was misschien wel de toenemende behoefte van klanten aan personalisatie; niet alleen bij producten en diensten, maar ook bij aankoop- en productervaring. Wat heeft 2016 voor ons in petto? Cognizant noemt drie trends.

1. Robots en automatisering

robotAutomatisering heeft zijn intrede gedaan in verschillende industriële sectoren – van het bank- en verzekeringswezen tot de gezondheidszorg en productie. Recent onderzoek van Cognizant wijst uit dat ongeveer vijftig procent van de respondenten verwacht dat automatisering ervoor zorgt dat processen de komende jaren verbeteren.

Autofabrikanten maken steeds meer gebruik van geautomatiseerde processen op verschillende manieren. Zo zetten ze bijvoorbeeld Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) in die de zelfrijdende auto mogelijk maken. Zelfrijdende vrachtwagens kunnen de bestuurder tijdens lange ritten een rustmoment bieden. Gebruik van deze technologie neemt in 2016 verder toe. Daarnaast is ‘vehicle-to-vehicle’-communicatie een technologie die steeds meer wordt ingezet. In het geval van bijvoorbeeld een verkeersongeval kunnen auto’s met elkaar informatie delen en stelt het navigatiesysteem een omweg voor. Maar ook het gebruik van autonome drones neemt toe. Deze worden steeds meer ingezet om auto- en spoorwegen te inspecteren of voor het beheer van voorraad.

2. Consument staat centraal

Het gedrag van consumenten verandert. Niet alleen wordt kleding en elektronica online gekocht, ook het aankoopproces van een auto begint vaak online. Voorheen spraken mensen die een auto wilden kopen eerst met autodealers alvorens ze een beslissing namen. Tegenwoordig zoeken consumenten online naar achtergrondinformatie voordat ze naar een dealer gaan. Autodealers zijn zich al langer bewust van deze trend en werken samen met autofabrikanten om hierop in te spelen. Sommige autofabrikanten hebben creatief gebruik gemaakt van ‘augmented reality’ om virtuele dealers voor potentiële kopers op te zetten. Op deze manier kunnen consumenten de auto ‘ervaren’ voor de aankoop.

Verder veranderen door de enorme groei in het gebruik van mobiele apparaten door consumenten de verwachtingen van klanten in B2B-omgevingen ook: de gebruiker bepaalt. Dit betekent dat traditionele B2B-fabrikanten steeds vaker een B2C-aanpak hanteren voor B2B-klanten.

3. Connected cars en infotainment

Onderzoek door McKinsey laat zien dat het aantal connected cars (auto’s die zijn verbonden met internet) toeneemt en de wereldwijde markt voor verbonden componenten en diensten 170 miljard euro bedraagt in 2020. Voor velen wordt de auto een verlengstuk van de woning. Dit komt doordat digitale, sociale en mobiele technologieën kunnen worden geïntegreerd in het voertuig. Ook komend jaar willen autofabrikanten gebruikmaken van de mogelijkheden van de connected car. Dit kan door bijvoorbeeld de demografische gegevens en karakteristieken van bestuurders te analyseren om gepersonaliseerde functies in de auto aan te bieden, zoals extra veiligheidsfuncties.

Prasad Satyavolu, Head of Innovation, Manufacturing & Logistics bij Cognizant zegt: “Deze trends bieden organisaties de mogelijkheid om zichzelf opnieuw uit te vinden en competitief te blijven door efficiënter zaken te doen. Fabrikanten moeten sociale, mobiele, analyse en cloud-technologieën (SMAC) inzetten om operationele processen te verbeteren, flexibel en innovatief te zijn en de klant centraal te stellen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.