Open innoveren door ervaren

Wat hebben Dallas en Milaan gemeen? In ieder geval dat het Franse Dassault Systèmes er neerstreek om haar kijk te geven op de toekomst van 3D-engineering. In de Texaanse hoofdstad was er SolidWorks World, de jaarlijkse gebruikersbijeenkomst van een van ‘s werelds meest gebruikte 3D-CAD-oplossingen. In Italië werd twee maanden later het volledige Dassault-portfolio uit de doeken gedaan. Het is nogal wat om in je op te nemen. Maar de alomvattende boodschap is helder: anno 2016 engineer je geen producten, maar ervaringen. En dat doe je met een platform. Binnen een ecosysteem.

26296884652_240ef320f4_oHet is een vermakelijke vertoning als Gian Paolo Bassi en Philippe Laufer elkaar in diverse duopresentaties de loef proberen af te steken. De een is CEO van SolidWorks, de ander van CATIA. De een is Italiaan, de ander Fransoos. “Niets ten nadele van de TU Delft, maar het winnende team van de hyperloop design contest was MIT. En wat gebruikte dit team? Juist. SolidWorks”, zegt de Italiaan. “Wacht maar tot de race in augustus echt gelopen is”, werpt de Fransoos tegen. Hij doelt op de grote finale waarin de ontwerpen van het hypersnelle buistransportproject van Tesla- en Space-X-man Elon Musk niet alleen gebouwd worden, maar ook daadwerkelijk gaan racen. De TU Delft, die tweede werd, blijkt haar ontwerp volledig in CATIA te hebben gedaan en is nu in rap tempo bezig het futuristische voertuig dat snelheden tot duizend kilometer per uur haalt door in een vacuüm buis te zweven te bouwen. Wat plagerige competitie? Daar zijn beide heren niet vies van. Maar het gezamenlijke optreden onderstreept ook hoe Dassault de beide 3D-CAD-pakketten ziet: als onderdeel van een engineeringsecosysteem waarin de gebruiker zelf maar bepaalt welke tools voor hem het beste werken. Het is vervolgens de taak van de franse onderneming om te zorgen dat alle tools – en dat zijn er best wel heel veel – naadloos en intuïtief met elkaar samenwerken, zodat alle stakeholders en disciplines in één virtuele 3D-ervaring worden samengebracht.

Vlucht naar voren

delft_hyperloopBernard Charlès is als CEO van het miljardenbedrijf nooit te beroerd om een ‘thought leader’-rol op zich te nemen en zijn visie met de pers te delen. “We hebben zoveel klanten over de hele wereld in zoveel verschillende takken van sport. En overal zien we nu dingen gebeuren die we nooit eerder hebben gezien”, zegt hij tijdens een van de bijeenkomsten. “Wie zou een paar jaar geleden zeggen dat een clubje van tien mensen samen een serieus vliegtuig zouden ontwikkelen en bouwen? In de cloud. Wie zou geopperd hebben dat er in Silicon Valley enkele bedrijven zouden opstaan die de auto van de toekomst gingen maken, in een sector waarvan tot voor kort beweerd werd dat je een miljardenomzet nodig hebt om te kunnen overleven? Het is gebeurd, en de betekenis ervan is verstrekkend. Kleine teams met nieuwkomers kunnen wereldspelers worden. En ze hebben de beschikking over hoogwaardige gereedschappen die voorheen alleen voor grote bedrijven bereikbaar waren. Met deze gereedschappen maken ze dingen die de wereld op zijn kop zetten. Geen dingen die een voortborduren op het bestaande zijn, maar echt hele nieuwe dingen. Het printen van biotissues en de impact hiervan op de gezondheidszorg bijvoorbeeld. Het zijn kleine teams die dit mogelijk maken en wij helpen ze met de tools voor bioscience, simulatie en data-analyse. Of wat te denken van de opmars van drones? Vroeger wisten maar weinig mensen om te gaan met de complexe wis- en natuurkunde die nodig is om zoiets te maken. Maar door open innovatie pak je tegenwoordig wat spullen bij elkaar en maak ook jij je eigen drone. Sterker nog: momenteel werken kleine clubjes aan autonome drones voor personenvervoer. Dat is echt veel veiliger dan vliegen met een helikopter.” Het zijn inspirerende voorbeelden, maar volgens Charlès staat ons nog veel meer te wachten. Robots die zo extreem slim zijn bijvoorbeeld, dat ze zelf bedenken welk product ze aan de productielijn nodig hebben en de 3D-printer de opdracht geven om hem te maken. Want als het gaat om het bedenken van zeer complexe geometrie, dan heeft het menselijk brein nu eenmaal zijn beperkingen. Volgens de CEO wordt aan dergelijke robots nu al gewerkt. “De kracht van open innovatie is echt onstopbaar. Gesloten bedrijven – hoe groot ook – zullen het onderspit delven, realiseren zich ook de grootste spelers. Ook zij hebben daarom behoefte aan een ecosysteem waarbinnen ze moeiteloos kunnen samenwerken met communities, en tegelijkertijd over de best mogelijke tools beschikken om met dit soort uiterst geavanceerde ontwikkelingen aan de slag te gaan.”

Transparantie

ArchitectDassault Systèmes denkt met haar cloudgebaseerde 3DExperience-platform over een dergelijk ecosysteem te beschikken. En eerlijk is eerlijk, de showcases – die slechts een kleine greep zijn uit het portfolio – zijn best indrukwekkend. Zo is het bedrijf in opdracht van de overheid heel Singapore aan het digitaliseren. En als we zeggen heel Singapore, dan bedoelen we ook heel Singapore. Alle gebouwen, wegen en nutsvoorzieningen in 3D, inclusief boutjes en moertjes. Maar ook aanverwante modellen voor het simuleren van verkeersstromen en -lichten, of de benodigde airconditioning van kamer 17 in dat nieuwe gebouw in relatie tot de weersvoorspelling. Een hele stad die samen bouwt aan de toekomst vanuit één model in de cloud? Het klinkt utopisch, maar er wordt aan gewerkt. Of wat te denken van een veelgevraagde Amerikaanse architect die wereldwijd complexe organisch gevormde gebouwen neerzet. Momenteel werken ze middels het 3DExperience-platform aan het integreren van al het leidingwerk in de modulaire panelen waarmee deze gebouwen worden neergezet. Hoewel wereldwijd geproduceerd, zien de diverse onderdelen elkaar pas op de eindbestemming. Ze blijken keer op keer naadloos te passen, omdat alle stakeholders vanuit ‘één enkele versie van de waarheid’ werken. Niet alleen scheelt dit enorm in de logistieke inspanningen en kosten, maar tevens wordt alles transparant. Dit is misschien even eng, maar is van enorme toegevoegde waarde. Nieuwe inzichten groeien snel en er is veel meer begrip tussen partijen. Iedereen kan zien of iets wel of niet kan, en kan ervaren wat de gevolgen van bepaalde keuzes zijn.

Alomvattend

Het is nogal wat om een alomvattende oplossing te willen bieden. En vooral om dit behapbaar en werkbaar te houden als zoveel verschillende soorten mensen er gelijk mee uit de voeten moeten kunnen. Maar volgens Dassault Systèmes is de tijd er rijp voor. Zo heeft Laufer het over ‘model in the loop’ en ‘design in context’ , waarmee hij wil aangeven dat op de achtergrond continu simulaties plaatsvinden die gebruikers helpen bij het maken van de juiste keuzes. Dingen die voorheen te complex voor hem waren, worden nu bereikbaar. Dit wordt natuurlijk helemaal belangrijk als je het per definitie multidisciplinaire karakter van een allesomvattende oplossing de baas wilt zijn. Chemie, biologie, materiaalkunde, stroming en warmte, mechanica, elektronica, maakbaarheid, logistiek, financiële impact, het zijn nogal wat dingen om rekening mee te houden als je ze in balans wilt brengen. Maar met de juiste wetenschappelijke modellen en krachtige datamining is het mogelijk. Hier speelt de kracht en elasticiteit van de cloud weer een hoofdrol: tegenwoordig is het met duizenden gesynchroniseerd aan projecten werken geen enkel probleem. Laufer geeft een voorbeeld. “Wij doen veel voor de vliegtuigindustrie. En weet je hoe lang het duurt om in de cloud realtime het precieze gewicht zwaartepunt van een vliegtuig te berekenen? Met 300.000+ onderdelen kan dat binnen 1,8 seconden.”

In drie stappen van CAD naar innovatieplatform

Het feit dat SolidWorks niet als geïntegreerd onderdeel van het 3DExperience-platform draait, wil niet zeggen dat er niet meer aan doorontwikkeld wordt. Sterker nog, tijdens SolidWorks World in Texas werden enkele grote aankondigingen gedaan. Zo is er SolidWorks PCB voor de ontwikkeling van IoT-producten. Ook is er de mogelijkheid voor Model Based Definition en ja, ook SolidWorks beweegt zich meer en meer richting cloud.

“We willen geen CAD-company meer zijn”, zegt CEO Gian Paolo Bassi. “Met alleen al miljoenen SolidWorks-gebruikers, kunnen we rustig stellen dat 3D-CAD een commodity is. Liever ben ik daarom een platform voor innovatie. Hoe we dat worden? Door voort te bouwen op wat we hebben en slim te investeren in nieuwe kansen en technologie.” Hij wil dit op drie fronten doen. Op de eerste plaats blijft het belangrijk energie en geld te blijven steken in desktopsystemen. Ten tweede moet de samenwerking worden gezocht en hoeven niet alle wielen zelf te worden uitgevonden. De samenwerking met Altium voor SolidWorks PCB is hiervan een mooi voorbeeld. En als laatste moet er geïnvesteerd worden in cloudtechnologie. ERP, CRM en HR verblijven er al een tijdje. En ook voor manufacturingtools als CAD is er geen ontkomen aan. Nu zijn er al hybride SolidWorks-producten die een desktopinstallatie vergen, maar waarbij alle engineeringdata in de cloud staat en er geen files zijn. Ook experimenteert SolidWorks momenteel met een versie die vanuit de Amazon-cloud naar je browser wordt gestreamd. Maar uiteindelijk moet er ook een echte cloudversie komen.

Verbonden mechatronica

In tegenstelling tot het 3DExperience-platform dat werkelijk alomvattend wil zijn, richt SolidWorks zich vooral op product- en productieontwikkeling. En Bassi ziet hierbij drie trends waar hij op wil inzetten om voor deze deelgebieden het beoogde innovatieplatform te zijn. “Het ‘Internet of Things’ gaat in grote mate over connected mechatronica. Dit is de reden dat we in samenwerking met Altium SolidWorks PCB hebben ontwikkeld. Het biedt een bidirectionele synchronisatie tussen het printplaatontwerp in Altium PCBWorks en de bijbehorende hardware in SolidWorks. Verandert de hardware-engineer bijvoorbeeld een gatpositie of diameter door een aanpassing in de behuizing, dan is dit voor de elektrotechneut direct zichtbaar. Uiteraard moet deze de wijziging wel goedkeuren, om te voorkomen dat het gat ineens een aantal printbanen doorklieft. Andersom kan ook hij wijzigingen voorstellen die mechanisch kunnen worden gecontroleerd.” Tot zover de mechatronische kant: het stoppen van intelligentie in producten. Echt verbonden wordt het echter pas als alle sensorgegevens ontsloten en geïnterpreteerd worden. Voor de ontsluiting middels de juiste communicatiestandaarden gebruikt SolidWorks Xively van LogMeln. En omdat moeder Dassault Systèmes een dijk van een data-analysetool heeft, namelijk Exalead, en met Netvibes de dashboards gemaakt kunnen worden, is daarmee het verbonden mechatronicaplaatje rond. “We hebben met deze combinatie al tal van mooie producten naar het IoT-tijdperk gebracht”, zegt Bassi. “Denk aan een kattenluik met RFID, een brouwrobot voor cafés en restaurants of een volledig gesloten en autonoom kweeksysteem in een container voor urban farming.”

Digitalisering van productie

Dat er naast het op consumenten gerichte internet ook nog een industriële internettrend gaande is, noemt Bassi een tweede trend. “Wist je dat het aantal robots in China het afgelopen jaar met dertig procent groeide? Productieautomatisering wereldwijd zit natuurlijk al een tijdje in de lift, om loonkosten te besparen en de kwaliteit te verhogen door menselijke fouten te beperken. Trek je deze gedachte door, dan wil je eigenlijk dat je met een druk op de knop van idee tot fysiek functioneel product komt. Een mooie stap zou zijn om de productie vanuit het 3D-model aan te sturen. Maar dan moeten wel alle gegevens bekend zijn. Ook de toleranties, zodat het systeem bijvoorbeeld weet dat het, naast boren, ook even moet ruimen. Hier komt Model Based Definition om de hoek zetten, wat we ook in SolidWorks hebben opgenomen. Het zorgt dat 2D-tekeningen overbodig zijn en kan zelfs worden ingezet voor de kwaliteitscontrole.” De CEO besluit met een voorbeeld van SolidWorks-klant en robotbouwer Cloos. Gezamenlijk werken ze aan een manier om met Model Based Definition een lasrobot aan te sturen. Het is de bedoeling dat de robot zonder menselijke interventie zijn eigen programma schrijft.

Nieuwe ontwerpgereedschappen

Dit zelf bedenken van de software is een laatste trend waar Bassi met SolidWorks graag op inzet. Als voorbeeld noemt hij XDesign. In deze browser gebaseerde modeller denkt de software echt met je mee. “Het bijzondere aan XDesign is dat hij ‘ontwerpbegeleiding’ biedt. Dat gaat veel verder dan het herkennen van een ongeveer cirkel die je met je vinger op je tablet hebt getekend. Zo bedenkt XDesign op basis van randvoorwaarden – waar moet iets in passen – zelf de optimale geometrie om een onderdeel bijvoorbeeld zo licht en stijf mogelijk te maken.” Iets vergelijkbaars deed het Franse bedrijf overigens ook met XDrive. Hier kijkt de software naar bestaande onderdelen en doet vervolgens voorstellen voor nieuwe onderdelen op basis van gevonden geometrie. Zowel XDesign als XDrive zijn geen SolidWorks-software, maar nog in bèta zijnde onderdelen van het 3DXperience-platform. SolidWorks-gebruikers kunnen zich echter wel gewoon voor het bètaprogramma aanmelden.

Liam van Koert

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.