DeepMind wil AI de beste StarCraft II spelers laten verslaan

DeepMind, een dochteronderneming van Google, wil zijn kunstmatige intelligentie (AI) leren de game StarCraft II van Blizzard te spelen. Eerder wist de AI van DeepMind al 18-voudig Go-kampioen Lee Sedol te verslaan.

DeepMindStarCraft II is een computerspel waarbij twee spelers met elkaar de strijd aan gaan en in een zo kort mogelijke tijd een zo groot mogelijk leger moeten bouwen. Beide spelers beginnen aan een eigen zijde van de kaart, en moeten hier een basis opbouwen, soldaten trainen en hiermee uiteindelijk hun tegenstander verslaan. Spelers zien echter slechts een klein deel van de map; de rest van de kaart is verhuld in mist. Informatie over de tegenstander, diens leger en diens basis ontbreekt hierdoor.

Ontbrekende informatie zorgt voor uitdagingen

Deze ontbrekende informatie maakt het winnen van een potje StarCraft II voor DeepMind een uitdaging. De AI heeft immers slechts een deel van de informatie beschikbaar die nodig is om zeker te stellen dat een potje kan worden gewonnen. Dit in tegenstelling tot een spel als Go, waarbij de strategie en spelwijze niet wordt afgeschermd. Daarnaast is StarCraft II een real-time strategie spel, waardoor de AI razendsnel beslissingen zal moeten nemen.

Het project gaat vanaf 2017 van start. Blizzard lanceert in het eerste kwartaal van dit jaar een update voor StarCraft II waarin een nieuwe AI onderzoeksomgeving wordt toegevoegd aan het spel. Deze omgeving biedt toegang tot een API waarmee ontwikkelaars extra informatie uit het spel kunnen halen die zij kunnen gebruiken om AI te trainen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *