Aantal robots in Franse automotive industrie met 22% gestegen

Het aantal geïnstalleerde robots in de Franse automotive industrie is in 2016 met 22 procent gestegen tot 1.400 stuks. Hiermee laat Frankrijk het Verenigd Koninkrijk verder achter zich. In dit land nam het aantal robots toe met 7%.

Dit blijkt uit het World Robotics Report 2016 van de International Federation of Robotics (IFR). De automotive industrie wordt gezien als één van de drijvende krachten achter het moderniseren van de Franse economie. Met een robotdichtheid van 940 units met 10.000 werknemers staat Frankrijk momenteel op de tweede plaats binnen de Europese Unie. Het Verenigd Koninkrijk staat op de tien plaats met 606 units per 10.000 werknemers.

Het aantal robots stijgt in de Franse automotive industrie sneller dan in de Britse automotive industrie (bron: IFR)

Het aantal robots stijgt in de Franse automotive industrie sneller
dan in de Britse automotive industrie (bron: IFR)

Gemiddeld 7% groei per jaar

Investeringen in machines en apparatuur groeien in Frankrijk sneller dan de totale economie. Onder andere de automotive industrie loopt hierbij voorop. Het aantal verkochte robots per jaar is in de automotive industrie sinds 2010 met gemiddeld 7% per jaar gestegen, terwijl vraag van toeleveranciers in de automotive industrie met 9% is gegroeid. In 2010 is de Franse overheid initiatieven gestart om de productie in de sector in Frankrijk te verstevigen.

Dit heeft geleid tot significante investeringen door de Franse automotive industrie. PSA en Renault, de twee Franse autofabrikanten, hebben al aangekondigd te zullen blijven investeren in nieuwe automodellen, energie-efficiënte voertuigen, gedeelde platformen en het moderniseren van hun fabrieken. IFR voorspelt dat toeleveranciers van de automotive industrie zullen profiteren van de investeringen door de Franse automotive industrie. Ook de groeiende automarkt in Europa is goed nieuws voor toeleveranciers.

Impact van Brexit

Daarnaast voorspelt de IFR dat de Brexit investeringsbeslissingen van autofabrikanten voor productielocaties in het Verenigd Koninkrijk zal beïnvloeden. Zo wordt driekwart van alle voertuigen die Japanse autofabrikanten als Toyota, Nissan en Honda in het Verenigd Koninkrijk produceren geëxporteerd naar andere Europese landen. Indien deze bedrijven invoerrechten moeten betalen op deze voertuigen, kunnen zij ervoor kiezen de productie weg te halen uit het Verenigd Koninkrijk. De IFR verwacht echter dat de Britse overheid met maatregelen zal komen om dit te voorkomen.

Tot slot wijst de IFR erop dat de automatisering van de Duitse autoindustrie geen banen heeft gekost, maar juist banen heeft opgeleverd. “De positieve impact van de robots op de concurrentie en werkgelegenheid in Europa is goed zichtbaar in Duitsland”, zegt Joe Gemma, directeur van de IFR. “De automotive industrie in dit land heeft bijvoorbeeld de hoogste robotdichtheid van Europa, met ongeveer 1.150 industriële robots met 10.000 werknemers. Als resultaat van de huidige trend productie te automatiseren is de werkgelegenheid in de Duitse autoindustrie gestegen met ongeveer 93.000 banen tot 813.000 stuks in de periode 2010 tot 2015.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.