Bedrijven investeren de komende jaren 27% meer in slimme fabrieken

Fabrikanten wereldwijd verwachten de komende vijf jaar hun investeren om de productie-efficiëntie te vergroten met 27% op te voeren. Naar verwachting voegen slimme fabrieken hierdoor zo’n 500 miljard dollar aan waarde toe aan de wereldwijde economie.

Het Smart Factories rapport van Capgemini (bron: Capgemini)Dit voorspelt Capgemini in zijn Smart Factories rapport. Slimme fabrieken maken gebruiken van onder andere het Internet of Things, Big Data Analytics, kunstmatige intelligentie en geavanceerde robots Robotics om de productiviteit, productkwaliteit en flexibiliteit te vergroten. In dergelijke fabrieken worden onder andere collaboratieve robots, machines die zelf alarm slaan indien zij onderhoud nodig hebben en augmented reality ingezet. Fabrikanten wereldwijd verwachten tegen het eind van 2022 zo’n 21% van hun fabrieken ‘slim’ te hebben gemaakt. Naar verwachting gaan sectoren als de ruimtevaartsector, defensie, industriële productie en de automotive sector hierin voorop.

Hogere productiviteit, efficiëntie en flexibiliteit

Smart factories leveren volgens Capgemini een hogere productiviteit, efficiëntie en flexibiliteit op. De implementatie van slimme technologie in fabrieken kan dan ook leiden tot een flinke verlaging van de operationele kosten. Zo verwacht Capgemini dat een fabrikant in de automotive sector zijn operationele marges met 36% kan vergroten door logistiek te verbeteren, materiaalkosten te verlagen, de effectiviteit van gebruikte gereedschappen te vergroten en de productkwaliteit te verbeteren.

Capgemini meldt dat het overgrote merendeel van de fabrikanten wereldwijd inmiddels is begonnen met het digitaliseren van fabrieken. Slechts 16% heeft nog geen initiatieven rond smart factories opgezet en heeft hiervoor geen plannen. Early adopters in onder andere de Verenigde Staten (VS) en West-Europa gaan hierin aan de leiding. De helft van alle respondenten uit de VS, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk beschikt over smart factories, terwijl dit percentage in India op 28% en in China op 25% ligt. Ook is een duidelijk verschil zichtbaar tussen sectoren. Zo beschikt 67% van de bedrijven die actief zijn in industriële productie en 62% van de ruimtevaart- en defensiebedrijven over een slimme fabriek. Onder life science-bedrijven en in de farmaceutische sector ligt dit percentage op 37%.

Investeringen lopen op

Meer dan de helft van de respondenten geeft aan dat hun organisatie in de afgelopen vijf jaar 100 miljoen dollar of meer heeft geïnvesteerd in slimme fabrieken. Bij 20% lopen de investeringen zelfs op tot 500 miljoen dollar of meer. Slechts een klein deel van de organisaties (6%) is echter al in een vergevorderd stadium met het digitaliseren van de productie. 14% geeft aan tevreden te zijn met het succes dat hiermee tot nu toe is geboekt.

Tot slot meldt Capgemini dat respondenten automatisering vooral zien als een manier om inefficiëntie en overhead te lijf te gaan, en niet zo zeer als mogelijkheid om werknemers te vervangen. 54% geeft dan ook aan werknemers te trainen in digitale vaardigheden, terwijl 44% investeert in het aantrekken van digitaal talent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.