Tot 2020 nog minstens 1.7 miljoen fabrieksrobots erbij

Volgens nieuwe getallen van IFR mogen de robotbouwers flink aan de slag. Tot aan 2020 moeten er namelijk nog 1,7 miljoen robots bij, om wereldwijd in uiteenlopende fabrieken aan de slag te gaan. Met China als koploper, zit de sterkste groei in Azië. De International Federation Robotics (IFR) voorspelt er in een recent rapport een groei van 21 procent per jaar.  Op het Amerikaanse continent zal het aantal robots groeien met 16 procent per jaar. Europa blijft achter met een ‘bescheiden’ 8 procent.

De drijfveer achter robotgroei is al jaren de al maar toenemende roep om flexibelere productiesystemen. In alle sectoren worden de productlevenscycli korter en moeten producten met steeds meer klantspecifieke wensen sneller op de markt komen. Een trend waarvan het einde nog lang niet in zicht is. Maar volgens Joe Gemma, President van IFR spelen in toenemende mate ook de grote precisie van de robot en het steeds gemakkelijker worden om ze in digitale productieomgevingen te integreren een rol in het groeisucces.

Verdubbeling
Wanneer we de groeicijfers kwantificeren dan snap je wat waarom de levertijden momenteel onder druk staan: eind 2016 waren er wereldwijd 1,8 miljoen industriële robots aan het werk. En nu moet er dus in iets meer dan 3 jaar tijd een vergelijkbaar aantal – 1,7 miljoen robots – worden geproduceerd én geïnstalleerd. Nu communiceert IFR in hetzelfde rapport dat het aantal operationele robots in 2020 ruim 3 miljoen zal bedragen, dus waarschijnlijk gaat er ook een klein half miljoen met pensioen.

Waar?
Waar al die robots te werk gesteld gaan worden? In 2020 is China met een klein miljoen robots de koploper. Hier werkt dan bijna een derde van de robotpopulatie. Uiteraard blijft ook het dicht berobotte Japan gewoon meedoen, evenals Zuid-Korea, dat Japan dan qua robotpopulatie voorbij is gestevend. Japan blijft wel een van de grootste robotproducenten (in 2016 kwam de helft van alle robots uit Japan). IFR noemt ook Amerika, dat vanuit reshoring ambities flink robots is gaan importeren, en Duitsland als robotgrootverbruikers.  Erg verwonderlijk is dat natuurlijk allemaal niet. De automotive blijft de grootste afnemers van robottechnologie, dus waar auto’s gemaakt worden, zijn veel robots aan het werk.

Toch staat ook hier enige verandering op stapel. Zoals gezegd zijn robots steeds gemakkelijk te implementeren en ontstaan door digitalisering en de cloud ook nieuwe businessmodellen. Dit betekent dat ook steeds meer MKB-bedrijven in robots investeren. Zij kopen weliswaar niet de grote aantallen die in één klap de verkoopcijfers van een robotleverancier een enorme boost geven, maar zijn wel een steeds belangrijkere solide basis die robotleveranciers helpt te diversifiëren en nieuwe toepassingen ontwikkelen.

Kijk voor het rapport, de grafieken en een filmpje van de persconferentie op de website van de International Federation Robotics

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *