Prorail, Alstom en RFF starten proef met zelfrijdende trein Betuweroute

Onlangs tekenden Alstom en ProRail een contract voor een proef met een zelfrijdende trein op de Betuweroute. Inmiddels is ook goederenvervoerder Rotterdam Rail Feeding (RRF) aan boord, die het Automatic Train Operation (ATO) gaat testen. Naar verwachting gaat de eerste proeftrein eind 2018 de rails op.

ATO
ATO is de afkorting van Automatic Train Operation. Een systeem dat afhankelijk van het gekozen niveau de handelingen van de treinmachinist ‘een beetje’ (niveau 1) tot ‘volledig’ (niveau 4) automatiseert. Dit systeem heeft verschillende voordelen. Zo is de verwachting dat treinen die uitgerust zijn met ATO dichter op elkaar rijden waardoor de capaciteit op het spoor wordt vergroot. Daardoor daalt het energieverbruik, omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder stops hoeven te maken. Geautomatiseerd rijden kan daarmee een verbetering zijn zonder dure infrastructurele wijzigingen uit te voeren. Een andere manier waarop dit van toegevoegde waarde kan zijn, is tijdens het rangeren. Denk aan goederentreinen in het Rotterdamse havengebied.

Proef op de Betuweroute
De proef is gericht op de toepassingen bij goederenvervoer en zal plaatsvinden op de Betuweroute, de goederenlijn die is uitgerust met beveiligingssysteem ERTMS. ERTMS ondersteunt het automatisch rijden beter dan de klassieke beveiligingssystemen. In deze proef is Alstom onze partner. Zij werkt zelf aan de ontwikkeling van ATO voor rail, en kent de technische systemen van de Betuweroute goed. We werken intensief samen tijdens de proef. Overigens nodigen we ook andere marktpartijen en Europese collega’s uit om mee te kijken en met ons kennis op te doen. Voor een tweede proef vinden gesprekken plaats met de provincie Groningen. Deze proef zou zich richten op personenvervoer met als doel om na te gaan wat ATO betekent voor uitbreiding van capaciteit op het provinciale railnetwerk.

Nederland testland voor Railinnovatie
Doel van ProRail is om samen met de marktpartijen zoveel mogelijk te leren van deze proeven en deze kennis te delen met alle betrokken partijen. ProRail is ervan overtuigd op deze wijze de innovatie rondom ATO een boost te kunnen geven. Niet alleen in Nederland staat het rijden met geautomatiseerde treinen op de innovatie-agenda, ook elders in Europa kijken partijen graag mee naar de ontwikkelingen in Nederland. Om ATO te implementeren, moet er flink wat gebeuren, zowel aan de wal kant, als in het materieel. Het gaat hier om een internationale ontwikkeling. Met de proeven brengen we geautomatiseerd rijden op het spoor dichterbij en gaan we veel leren. Natuurlijk worden machinisten en treindienstleiders nauw betrokken in deze testen en ontwikkeling. Net als op de weg zijn we hiermee in Nederland een vooroplopend testland voor geautomatiseerd rijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.