3D-visionsysteem voor stormschadedetectie

Het heeft in januari behoorlijk gespookt. Tot twee keer toe werden zowel in Nederland als in Duitsland de wegen en het spoornet behoorlijk op de proef gesteld door omgewaaide bomen en rondvliegende trampolines. De verwachting is dat kracht en frequentie van dergelijke stormen  in de toekomst alleen maar toe zullen nemen. Daarom ontwikkelden enkele partijen uit de Duitse spoorwegwereld een 3D-visionsysteem, dat de omliggende vegetatie in beeld brengt en analyseert voor adequater onderhoud.

De naam zegt eigenlijk genoeg: ‘Zustandsüberwachung des Gleisumfeldes’, ofwel Zug (Duits voor trein) heeft het consortium hun project gedoopt. Een consortium dat bestaat uit het Eisenbahn-Bundesamt (EBA), het Fraunhofer-Institut für Intelligente Analyse- und Informationssysteme (IAIS), de Universität Stuttgart, ASCI-Systemhaus en de DB RegioNetz Verkehrs GmbH. Gezamenlijk ontwikkelen ze de broodnodige technologie om het spoor en de omgeving beter in de gaten te kunnen houden. Broodnodig, niet alleen omdat er meer stormen op komst zijn, maar ook omdat de machinist nu de enige is die de boel in de gaten houdt.  Naast het vervoeren van passagiers, dient hij tijdens de rit met de eigen ogen potentieel gevaarlijke wildgroei of andere afwijkingen te observeren en te rapporteren. En dan kan je nog wel eens wat missen.

3D-visionsysteem
Het Zug-project moet dat veranderen. Door een stereocamera op een trein te monteren kunnen 3D-beelden verzameld worden, die vervolgens  vergeleken kunnen worden met de beelden van de voorgaande dagen. Hieruit kunnen acute gevaren worden gedestilleerd. Maar ook door op langere termijn te kijken en de groei gedurende bijvoorbeeld een jaar in de gaten te houden, kan er veel worden geleerd, om veiligheidsrisico’s nog verder in te perken.

Die analyses gebeuren overigens ook niet met het blote oog. Frauenhofer IAIS ontwikkelde een beeldherkenningsoftwaretool die de 3D-modellen vergelijkt en interpreteert. Deze gegevens worden vervolgens gevisualiseerd in de software van ASCI Systemhaus, waarmee vervolgens onderhoudsacties kunnen worden ingepland.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.