Ook China richt pijlen op cloud manufacturing en robotica

China heeft als ambitie om in 2025 een heuse manufacturing grootmacht te zijn. Dit werd nog eens duidelijk uitgesproken tijdens een congres over de toekomst van produceren in Shanghai.  Met buurlanden als Zuid Korea, Japan en Taiwan is de regio al een van de grootste maakgebieden ter wereld. Maar om heel China in de productietop te krijgen moet de cloud uitkomst bieden. Bijvoorbeeld door de geavanceerde productiesoftware van Dassault Systèmes op de nieuwe cloud infrastructuur van Huawei te laten draaien. En uiteraard wordt ook op robotgebied een flinke inhaalslag gemaakt.

Terwijl 2017 op zijn einde loopt en de kranten en tv-stations positief berichten over de ontmoeting tussen Xi Jinping en Trump, is het in de bij vlagen Europees aandoende stad aan de Oost-Chinese Zee business as usual. Het moderne metrosysteem – dat schoner en veiliger lijkt dan dat van steden als Londen en Parijs – wemelt van de hippe Chinezen. Ze dragen merkschoenen, designtassen, merkhorloges en staren massaal op hun iPhone.  Nep? Zou zomaar kunnen. Op de AP Market, recht onder het Technology & Science Museum koop je namelijk imitatie voor een fractie van de prijs. Een procent of 10 als je een beetje kunt onderhandelen. En de kwaliteit? Helemaal niet onaardig. Het komt allemaal uit de fabriek van Li Hui Qin (haar Amerikaanse naam is Sunny) een paar kilometer verderop. Hier geen kinderhandjes aan het werk, maar machines. Heel hightech hoeven die overigens niet te zijn. Een zonnebril of een paar Star Wars- legoblokken maken? Heel lastig is dat niet. Bovendien is er meer dan voldoende marge. De peperdure marketing wordt wel door de Big Brands verzorgd.

Grote bedrijven langszij
Ergens jammer dat er op het podium geen plek was voor Sunny. Zoals vaker blijft het podium voorbehouden aan de grote succesverhalen. Aan Huawei bijvoorbeeld, dat een enorme manufacturingcloud aan het bouwen is. Volgens Andrew Zheng, Vice President van de Business Unit Cloud, heeft het bedrijf de term roadmap vrij letterlijk opgevat: hun nieuwe ROADS-visie is realtime, on-demand, all-online, DIY en social. En uiteraard gaat Dassault Systemes met hun 3D-experienceplatform helpen om die visie te verwezenlijken. Recentelijk tekenden beide bedrijven een MoU (memorandum of Understanding) die het uitgebreide Franse software-aanbod op een krachtige Chinese cloudinfrastructuur moet brengen. Huawei presenteerde overigens ook enkele opmerkelijke getallen. Dat er honderdtachtigduizend mensen werken bijvoorbeeld. Daarvan werkt bijna de helft in R&D. En nog geen drieduizend werknemers maken alle Huawei telefoontjes. Dat waren er in 2016 139 miljoen, ofwel zo’n een half miljoen smartphones per werknemer per jaar. Het lijkt er dus op dat ook sommige Chinese fabrieken een hoge automatiseringsgraad kennen.

Dit lijkt ook op te gaan voor de Fuyao Group, een wereldwijde producent van autoruiten. Volgens Lebing XIA, Vice President en CIO zijn hun fabrieken in China een stuk “smarter” dan de drie die ze in Amerika hebben staan. Jawel, ook de Chinezen bouwen fabrieken buiten de landsgrenzen om dichter bij hun klanten te zitten. En om te outsourcen. Maar dat laatste doen ze vooral in Afrika. Zheng, Huawei: ‘Voordeel van een manufacturing cloud is dat je natuurlijk ook veel gemakkelijker remote kunt produceren. In Afrika doen we dat inclusief robotica en tracking & tracing met behulp van RFID.’

Nieuwe wielen uit de cloud
Een van de nadelen van het “langszij komen” van de grote Chinese fabrikanten, is dat ook zij voor problemen komen te staan waarvoor de oplossing nog niet is bedacht. Waar vroeger bij “best practices” kon worden afgekeken met een redelijk voorspelbare output om verbeteringen door te voeren, valt er in de voorhoede eenvoudigweg minder af te kijken. China moet dus steeds vaker zelf het nieuwe wiel uitvinden, wil het haar 2025- ambities waarmaken. Dit doen de grote bedrijven en de Chinese overheid dan ook volop. Momenteel zijn er 11 “best blueprints” vanuit het 2025-programma vrijgegeven die bedrijven geacht worden te gebruiken. Vooral het mkb kan hier zijn voordeel mee doen en dat blijkt ook noodzakelijk. Zowel volgens Tony Tan van McKinsey als Andrew Zheng van Huawei is het mkb in China nog veel te gefragmenteerd met een lage automatiseringsgraad. De beste manier om dat gat te dichten? Juist: gebruik maken van de cloud. De cloud biedt namelijk de meest laagdrempelige manier om je als mkb een digitaal maatpak aan te meten. Nou ja, maatpak. Die 2025-richtlijnen zijn misschien niet helemaal vrijblijvend. Helemaal als het om transparantie in de waardeketen gaat. Of eigenlijk waardenetwerk, om de woorden van Rob van Egmond, CEO van Quintiq te gebruiken. ‘De statische “pull”-gerichte waardeketen (die vroeger een push toeleveringsketen was) begint zich steeds meer te ontpoppen als een dynamisch waardenetwerk. Routes door productie en sourcing zijn in de toekomst niet meer lineair,’ voorspelt hij tijdens een live demo. Een goed functionerend waardenetwerk vereist wel een hoge mate aan transparantie. Gegevens delen dus. En daar is nog niet iedereen klaar voor. In China ligt dat anders. Een geleide economie met afdwingbare transparantie via de cloud kan de gewenste “top dog”-positie in 2025 snel dichterbij brengen. Wat dat betreft zijn de ambitieuze doelstellingen van het land zeker iets om rekening mee te houden. Dat een transparante digitale eenheidsworst ook kwetsbaar maakt – denk aan de geschiedenislessen van de banaan of de koffie uit Ceylon – dat is weer een heel ander verhaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.