Standaardisatieorganisatie publiceert wereldwijde standaard voor gebruik drones

De Internationale Organisatie voor Standaardisatie, de ISO, heeft een concept gepubliceerd met wereldwijde standaarden voor het veilig gebruik van drones. Het gaat nog om conceptregels die op zichzelf, ook in definitieve vorm, niet bindend zijn. Dit meldt Tweakers.net op haar website.

Het doel van de ISO is om met de regels bij te dragen aan de veiligheid van de passagiersluchtvaart en het publiek op de grond. Ook wil de organisatie met de regels de situatie van de verantwoordelijkheid van de dronevliegers verbeteren. De conceptregels vormen de eerste publicatie van vier sets aan regels, die de ISO uiteindelijk zal publiceren. Tot 21 januari is er een publieke consultatie van de regels, waarna ze waarschijnlijk in der loop van 2019 worden aangenomen.

Robert Garbett van de ISO-werkgroep, die verantwoordelijk is voor het opstellen van de standaarden, zegt tegen de Financial Times dat de huidige regels niet geschikt zijn voor een industrie die zich wil ontwikkelen. Volgens hem heeft de drone-industrie meer aan standaarden die uiteindelijk best practices worden, dan aan regulering. De gedachte is dat meer organisaties dronetechnologie gaan toepassen als een consistente, wereldwijde geaccepteerde set aan regels bestaat.

Het ontwerp stelt voor om no-fly zones rond vliegvelden en andere verboden gebieden in te stellen, waarbij ook het gebruik van geofencing tot de mogelijkheden moet behoren. De standaarden van de ISO roepen dronevliegers verder op om de privacy van anderen te respecteren en er moet een fail-safe zijn ingebouwd. Ook moeten er eisen komen voor het bijhouden van alle vluchten, het trainen van dronevliegers en het onderhoud van drones.

In de EU worden de droneregels geharmoniseerd. De Nederlandse overheid was eerder van plan strengere droneregels in te voeren, maar zag daar uiteindelijk van af, omdat de regels anders uit de pas zouden lopen met de aankomende Europese regels. Wereldwijd zijn er echter nog genoeg verschillen. Zo mogen in de Verenigde Staten enkele geselecteerde bedrijven met drones vliegen in het luchtruim van luchthavens, terwijl dat bijvoorbeeld in Nederland en het Verenigd Koninkrijk streng verboden is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.