Robots verhogen efficiëntie

In de ABB-fabriek in Ede worden drie tweearmige ABB YuMi-co-robots ingezet bij het maken van uiteenlopende producten. Dankzij remote monitoring wordt de conditie van de samenwerkende robots bewaakt en kunnen storingen vanop afstand worden verholpen.

Status- en foutmeldingsanalyses van de robots worden vanop afstand uitgevoerd. Er kan precies worden bepaald wanneer preventief onderhoud nodig is. Problemen worden tijdig voorspeld en verholpen. Zo wordt de efficiëntie van het productieproces doorlopend verbeterd. Een groot voordeel van deze aanpak is het feit dat de productie niet stilligt in afwachting van de komst van een robotspecialist.

Efficiënter werken

“We signaleren tijdig wanneer onderhoud écht nodig is en bepalen in overleg met de klant een optimaal moment om dit uit te voeren”, vertelt Tijn van Pelt, Sales Service Engineer ABB Robotics. “Nadat we een robot hebben geleverd, blijven we de klant ondersteunen met onderhoud en andere services, en we geven ook advies over verbeteringen en mogelijkheden om de productiviteit te vergroten. We hebben gekozen voor de YuMi’s met ‘Remote Access’-oplossing toen we de ABB-hollewanddoos HW52F begonnen te fabriceren”, vertelt René Wienholts, Production Process
Engineer ABB Ede. “Als er een ingreep moet gebeuren, kunnen ABB service engineers vanaf hun werkplek meekijken en problemen oplossen, of onze mensen instructies geven, zodat ze een storing kunnen verhelpen.” Tijn van Pelt: “Soms is een service engineer slechts enkele minuten bezig met een modificatie of het oplossen van een storing. Door dat vanop afstand te doen, is de klant sneller geholpen en wordt de kennis van de service engineer optimaal en efficiënt benut.”

“Ooit zagen we dat de temperatuur van een robot opliep. We controleerden remote alle waardes en stelden vast dat alles naar behoren werkte. Uiteindelijk bedachten we dat de luchtinlaat van de koeling misschien werd geblokkeerd. Bleek er een doos tegenaan te staan. Het was jammer geweest als we daar een service engineer op af hadden gestuurd. Soms sparen bedrijven storingen op, omdat ze een service engineer niet willen oproepen voor een kleinigheid. Nu kunnen klanten meteen om hulp of advies vragen. En ze kunnen op basis van de dataproblemen ook zelf oplossen. Dankzij remote monitoring kunnen we meer installaties en robots onderhouden, zonder meer service engineers in te zetten.”

Big data op de werkvloer

“We maken ook analyses van verzamelde data”, vervolgt René Wienholts. “Als daaruit blijkt dat storing ‘A’ veel vaker voorkomt dan storing ‘B’, dan weten we welke we het eerst moeten
aanpakken. Ik kan zelf in het systeem kijken en verbeteringen doorvoeren, maar ABB-experts – zoals robotica-ingenieurs van de ABB-fabriek in China – kunnen ook meevolgen. Bij een grotere storing kijken de collega’s in China mee. Hun analyse draagt bij aan het bepalen van de meest effectieve en eenvoudige oplossing. Op basis van onze data merkten ze in China bijvoorbeeld ooit op dat een bepaalde grijper iets te zwaar was voor een specifieke applicatie. De oplossing? Er werden bepaalde paden aangepast om de motoren te ontlasten. We kunnen bijvoorbeeld ook zien wanneer een robot snel een aantal handelingen na elkaar uitvoert en dan weer stilstaat. Deze ongelijke belasting is niet goed voor de robot. Op basis van verzamelde data kunnen we de productiecyclus aanpassen, zodat de belasting beter wordt verdeeld. Inmiddels willen we ook onze spuitgietmachines en andere machines uitrusten met remote monitoring.”

Overleg met de klant

Tijn van Pelt: “Elke robot die ABB nu produceert, is voorzien van embedded Connected Services, via LAN. Klanten die liever niet hebben dat een externe partij op hun netwerk zit, kunnen voor de GPRS-optie kiezen. Het is ook mogelijk om bestaande installaties te retrofitten met een aparte GPRS-box. We kunnen overigens niet ongecontroleerd op het netwerk van de klant. Daarover worden duidelijke afspraken gemaakt. Wij luisteren mee en melden opvallende zaken, maar doen niets zonder te overleggen met de klant. We kunnen bij de eindklant processen optimaliseren, maar ook helpen om ontwerpen en fabricageprocessen verder te verbeteren. Zo slaan we nu een aantal handelingen over die de operator normaal gesproken uitvoert om de YuMi’s niet onbeweegbaar te laten stilstaan nadat ze ergens tegenaan zijn gekomen. Beter voor de robot en net zo veilig.”

De belangrijkste voordelen voor ABB ten slotte? “De toegenomen voorspelbaarheid van processen, hulp vanop afstand, op conditie gebaseerd onderhoud, minder storingen die tot stilstand leiden en – heel belangrijk – meer gemoedsrust”, aldus Tijn van Pelt.

Connected Services en Remote Access van ABB

Remote Access werkt met een dashboard, dat per gebruiker volledig kan worden ingesteld. Zo ziet elke gebruiker meteen de informatie die hij écht nodig heeft. Dat kunnen specifieke parameters van de robots zijn, of alerts en waarschuwingen. De informatie kan ook op de tablet of telefoon worden weergegeven. Per robot wordt in één oogopslag duidelijk wanneer er bijvoorbeeld voor het laatst een software-back-up werd gemaakt. Die back-ups kunnen ook eenvoudig vanop afstand worden teruggezet.

Het is makkelijk om te achterhalen wanneer op een alert werd gereageerd, door wie en van waar, en hoe de alert is opgelost. Diagnostiek en data mining zijn ook mogelijk. Data afkomstig van meerdere robots, locaties en systemen kunnen onderling worden vergeleken, waardoor men patronen en verbetermogelijkheden vindt die men anders niet had ontdekt. De invloed van een aanpassing op het volledige proces wordt ook snel duidelijk. Na een storing is elk detail terug te vinden. Klanten ontvangen regelmatig rapporten, waarin de meest opvallende zaken worden benadrukt. Via het MyABB-portal kan de klant alle componenten in een systeem monitoren, ongeacht de complexiteit, van robots en motoren tot PLC’s en drives. Met een op maat gemaakte
totaaloplossing kan ABB beter voldoen aan de verwachtingen van klanten en hen zoveel mogelijk ontzorgen.

ABB kan data van grote aantallen machines vergelijken en op basis hiervan producten verder verbeteren. Partijen zoals system integrators, die robots en andere componenten van ABB installeren, kunnen het uitvoeren van Final Acceptance Tests vereenvoudigen en via Remote Access installaties monitoren, en klanten helpen bij het realiseren van doorlopende verbeteringen.

Klaar voor de toekomst

Er zijn wereldwijd honderdduizenden apparaten aangesloten op ABB-systemen, waardoor het mogelijk is om heel veel informatie te verzamelen en te vergelijken. ABB heeft kennis van industriële processen en het monitoren van assets en die wordt nu gecombineerd met analytics en software. Dit concept sluit aan bij bredere trends zoals Industrial Internet of Things en Industrie 4.0.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.