Storings-app gaat productiebedrijven verder helpen

De afgelopen jaren is het aantal robots in Nederland in productie omgevingen bijna verdubbeld. Kunnen de technische diensten deze exceptionele groei echter wel aan en wordt hier voldoende aandacht aan geschonken bij de keuze voor het inzetten van robots?

De kranten staan vol met problemen waar elke ondernemer tegen­woordig mee te maken krijgt. Eén van de grootste uitdagingen ligt op personeelsvlak. Voor bedrijven geldt dat het vinden van geschikt personeel zeer lastig is. Door de flinke groei van robottoepassingen zouden bedrijven waarin deze techniek toegepast wordt het personeelsbestand daarop moeten aanpassen. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan, aldus Maarten Hoogwout (directeur WWA). Op de markt van robot­programmeurs is er sprake van een schaarste. WWA speelt hier in 2019 verder op in en brengt een storings-app op de markt om productiebedrijven met deze automatisering te ondersteunen en ontzorgen.

Keuze voor inrichten processen

De keuze voor het inrichten van het productieproces is geen eenvoudige. Er zijn diverse factoren waar rekening mee gehouden dient te worden. Hoe ziet het huidige proces eruit? Wat zijn de moeilijkheden/pijnpunten binnen zo’n proces. Wat wil ik uiteindelijk bereiken met een nieuwe invulling en hoe krijg ik de oplossing geïmplementeerd binnen mijn bedrijf? Voor elk bedrijf zijn dit factoren die men zich af moet vragen en doorlopen dienen te worden.

WWA is inmiddels 19 jaar als systeem-integrator werkzaam om klanten te helpen hier een juiste invulling aan te geven. Waarbij het van belang is om keuzes gezamenlijk te maken en ervoor te zorgen dat deze breed gedragen worden binnen de organisatie. Dit vergroot de slagingskans en de uiteindelijke efficiëntie van de productielijn.

Veiligheid

Ook op het gebied van veiligheid is er veel te winnen. In de toekomst zal er vaker de voorkeur gegeven aan flexibele automatisering, waarbij de robot voor meerdere productielijnen ingezet kan worden. De cobot wordt hierbinnen steeds populairder op de markt, welke bij ingebruikneming direct als veilig gezien wordt door de meeste partijen. Als systeem integrator ben je echter behalve een verkoper van een product ook een adviseur en daarmee verplicht om te zorgen voor een veilige oplossing en een CE-verklaring af te geven. Behalve naar de robot zal dus ook gekeken dienen te worden naar de totale oplossing en de te handelen producten. Al deze risico’s moeten meegenomen worden in de afweging of een installatie veilig is.

Service en onderhoud

Wanneer een robotlijn bij de klant geïnstalleerd is, begint het voor de klant pas echt. De output van de lijn wordt bepaald door diverse componenten. De belangrijkste in deze zijn de hardware, software, elektra en personeel. Hoogwout: Wij zien dat de bediening van productielijnen voor operators meestal lastig is. Waar voorheen een productielijn ontworpen werd door techneuten zonder te kijken naar bedieningsgemak, hebben wij een aantal jaar geleden hier intern een verandering aangebracht. Het succes van de lijn wordt namelijk mede bepaald door het bedienings­gemak. Hiervoor hebben wij een eigen ontwerp van HMI-schermen (bedieningsschermen) welke eenvoudig te bedienen en te begrijpen zijn voor de gebruiker, zoals wij dat ook van tablets en smartphones gewend zijn.

Aangezien bedrijven hun productiefaciliteit uit moeten breiden om concurrerend te zijn, wordt er in meerdere ploegen gedraaid en gekozen voor automatisering. In de praktijk zien we echter dat, mede door het gebrek aan geschikte techneuten, de technische diensten bij bedrijven niet significant meegroeien, aldus Hoogwout. Wij spelen hierop in door de klant te ontzorgen en een service-abonnement met de klant af te sluiten. Wij staan paraat om de klant te helpen met een storing.

Het is echter nog beter als de klant de storing zelf op kan lossen. Dit voorkomt stilstand en daarmee kosten voor de klant. Om dit voor elkaar te krijgen, introduceren wij in 2019 een storings-app. Deze app zorgt ervoor dat wij niet alleen constateren dat er een storing is, maar ook waar deze zich bevindt. De operator of TD-er bij de klant krijgt een oplossing aangedragen hoe de storing verholpen kan worden. De grote kracht van deze storings-app is dat deze naar de totale installatie kijkt en dus niet alleen naar een beperkt gedeelte, zoals een PLC of een robot. Tevens is de app merk onafhankelijk. Het maakt niet uit welk merk of type robot toegepast is. Wij kunnen met deze app alles monitoren en ondersteunen. Als er gesproken wordt over Smart Industry of Industry 4.0 dan is onze app hier het voorbeeld van, aldus Hoogwout.

Toekomst WWA

Vanaf 1 januari 2019 zal WWA doorgroeien op een nieuwe locatie in Oosterhout (NB), waarbij het pand tweemaal zo groot is. Op deze nieuwe locatie zal tevens een Robot-Experience Center gehuisvest worden, waar klanten de toepassing van de allernieuwste technieken kunnen beproeven. Samen met een aantal trouwe toeleveranciers (zoals ABB, Balluff en SMC) zal deze ruimte ingericht worden en kunnen bedrijven met een probleem en/of vraag bij ons een mogelijke oplossing testen. Deze nieuwe ruimte zorgt ervoor dat bedrijven de oplossing daadwerkelijk
kunnen zien en beleven.

Ook voor de robotcursussen is deze locatie een welkome aanvulling, waarbij door gebruik te maken van zowel een VR- als AR-bril de situatie binnen bedrijven daadwerkelijk nagebootst kan worden. Er wordt ingespeeld op de individuele behoefte van de klant, aangezien iedere installatie anders is en andere aandachtspunten vraagt, aldus Hoogwout.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.