Hogeschool beschermt quadcopters met kleine stootdempers

quadcopter

Quadcopters worden gerekend tot de helikopters, vooral omdat ze loodrecht kunnen opstijgen en landen. Op de Technische Hogeschool van Mittelhessen (THM) in het Duitse Friedberg worden ze gebruikt tijdens een wetenschappelijk roboticaproject. Om de quadcopters tegen schade te beschermen, voorzag de hogeschool haar modellen van kleine stootdempers van ACE.

Met zijn vier rotoren is de quadcopter een fascinerend object voor toeschouwers. Hij zweeft beheerst, elegant en schijnbaar gewichtloos door de lucht. In het testlaboratorium op de campus van THM worden veel vlieguren met de quadcopter gemaakt. Hier doen studenten onder meer ervaring op met de koppeling van sensoren, om het acceleratievermogen en de hoeksnelheid van quadcopters te meten. Of ze houden zich bezig met luchtdruksensoren die bijvoorbeeld worden gebruikt om de positie van de quadcopter te regelen. Quadcopters kunnen bij een crash flinke schade oplopen. De relatief eenvoudige mechanische opbouw in combinatie met de moderne accumulatoren, efficiënte draaistroomaandrijvingen, moderne sensoren en ingebouwde camera´s moeten daarom tegen beschadigingen bij het neerstorten worden beschermd.

Quadcopter rondom beschermd

Voordat de zoektocht naar de optimale oplossing van start kon gaan, moest er niet alleen rekening worden gehouden met de gebruikelijke getallen als de snelheid en gewicht van de bewegende massa, maar ook met de speciale mogelijkheden van een quadcopter. Omdat hij niet alleen kan zweefvliegen, maar ook scherpe bochten en loopings kan maken, bestaat het gevaar dat hij bij het neerstorten niet altijd op dezelfde manier de grond raakt. Om de eventuele schade in alle denkbare gevallen zo klein mogelijk te houden, besloten de universiteit en ACE om aan de boven- en onderkant drie stootdempers te monteren. Daarbij ging men ervan uit dat de quadcopter bij het opstijgen en landen ongeveer dezelfde snelheid heeft.

Bescheiden stootdempers met lange slaglengte

Er werden vervolgens kleine stootdempers van het type SC650EUM-0 ingebouwd. Deze componenten kenmerken zich door een lange slaglengte met uiterst geringe rem- en reactiekrachten. De hydraulische componenten kunnen naar keuze met een lineaire of progressieve afremcurve worden geleverd. Ze beschikken over een geïntegreerde vaste aanslag en zijn vooral geschikt om de kinetische energie van lineaire cilinders, cilinders zonder zuigerstang, handling apparatuur en pneumatisch aangedreven sledes snel en volledig te neutraliseren. De standaardmodellen kunnen worden gebruikt bij temperaturen van 0 °C tot 66 °C. In deze categorie vallen ook de typen die in Friedberg werden toegepast. Daarbij zijn de zelfstellende dempingselementen in staat om een effectieve massa van 2,3 tot 14 kilo met een voor deze toepassing volledige toereikende 73 Nm/slag te vertragen.