Panasonic inspireert bezoekers in nieuwe Experience Room

Panasonic1

De Experience Room van Panasonic Industry is op donderdag 26 september officieel geopend. De gloednieuwe ruimte in Best laat bezoekers de laatste technologie ervaren en hiermee experimenteren. De locatie vormt hiermee een bron van inspiratie voor zowel eindgebruikers als partners. 

Hans Ubachs, burgemeester van de gemeente Best, opende met het doorknippen van het lint de Experience Room. Als burgemeester is Ubachs bekend met de impact van de Brainportregio en weet hij hoe krachtig de bundeling van technologie kan zijn, zeker wanneer die zichtbaar is voor de buitenwereld. "Ik moet bekennen dat ik Panasonic lange tijd alleen kende als sponsor van het wielrennen", zegt Ubachs lachend tijdens de opening tegen het publiek. "Maar wees gerust, vanaf nu is dat beeld écht verleden tijd. Technologie is hier niet iets wat zich achter de muren afspeelt, maar volop zichtbaar wordt. Laagdrempelig en praktisch gebracht, in één inspirerende ruimte." 

Een ander gesprek

De Experience Room toont de bezoeker de laatste technologie en de talloze mogelijkheden hiervan, waarbij praktijk voorrang krijgt op theorie. De technologie vormt een bron van inspiratie en de basis voor een goed, maar vooral ook ánder gesprek. De ruimte toont de bezoeker per sector in vogelvlucht Panasonic’s productportfolio, waaronder het uitgebreide aanbod aan sensortechnologie. Zo is er een opstelling voor medtech, waarbij sensoren lucht in vloeistoffen detecteren. Op de tafel ernaast ontdekt de bezoeker hoe bewegingssensoren de landbouw helpen bij het tellen van vee, terwijl de opstelling voor componenten toont hoe PIR-sensoren met persoonsdetectie bijdragen aan slim, duurzaam en veilig gebouwbeheer. Ook ziet de bezoeker in de Experience Room onder andere een lasermarkeermachine, evenals een AGV (automated guided vehicle) voor agricultuur, relais als sleutelcomponenten in laadpaaltechnologie en servodrives voor machinebouwers.  

Meedenken en kennis delen

Omgeven door al die toepassingen per sector staat in het midden van de ruimte een testbank, die misschien wel het belangrijkste onderdeel van de Experience Room vormt. In een tijd waarin industriële ontwikkelingen zó snel verlopen, is een verkenning langs de talloze mogelijkheden immers geen overbodige luxe. Zie daar dan ook het steeds ruimere aanbod van Panasonic, zo vertelt Mathey tijdens zijn toespraak. “Met de Experience Room willen we de klant laten zien hoe we hem kunnen ondersteunen. Juist nu, met het oog op de toekomst.”  

Bovendien onderstreept Panasonic met de nieuwe ruimte wat het vandaag de dag wil zijn: een partner die graag kennis deelt, meedenkt en zicht houdt op wat komen gaat. In dat opzicht is de tijd dat Panasonic alleen leverancier was voorbij. Het bedrijf ziet de eigen rol veel breder, gericht op relaties voor de lange termijn. Ook wil Panasonic een bijdrage leveren aan de samenleving waarin het actief is, wat Coolen benadrukt door burgemeester Ubachs vlak na de opening een cheque ter waarde van duizend euro te overhandigen. Bedoeld voor stichting Leergeld, dat kinderen uit gezinnen met lage inkomens dezelfde mogelijkheden wil bieden als hun leeftijdsgenoten. 

Tastbare techniek zorgt voor interactie

In Panasonic’s nieuwe Experience Room wordt techniek tastbaar en zorgt voor interactie. Wim van Eijk van Evink Engineering uit Oosterwolde: “Je ziet niet alleen een product, maar ook hoe het werkt en wat het kan. Alleen al daardoor heb je het met elkaar veel eerder over de mogelijkheden.” Evink Engineering is toeleverancier van Panasonic, specifiek voor mechanica. Van Eijk: “Onze samenwerking reikt ver, over sectoren heen. Het is mooi hoe dat alles hier samenkomt. Elke situatie is anders; dan helpt zo’n overzicht in één ruimte goed om voor de klant tot de juiste oplossing te komen.” 

Panasonic2

Bovendien kan een partner van Panasonic diezelfde klant er daadwerkelijk iets tonen, benadrukt Patrick van Gool, technical sales manager bij Restutech in Vught. “We zijn distributeur van Panasonic en komen hier al jaren over de vloer. Soms ook met klanten. Het is dan prettig dat je met diezelfde klant deze ruimte in kunt, om hem vervolgens al die mogelijke oplossingen zo overzichtelijk te laten zien. Dat laatste is enorm waardevol, daar ben ik écht van overtuigd.” 

Portfolio volledig in beeld

Panasonic Industry levert componenten, systemen en oplossingen voor industriële automatisering. Geschikt voor meerdere sectoren, met in de nieuwe Experience Room in Best een onderverdeling in automotive, agricultuur, componenten, medtech en machine building. De bezoeker maakt er onder andere kennis met Panasonic’s uitgebreide aanbod voor sensortechnologie, bedoeld voor bijvoorbeeld gasdetectie in een luchtfilteringssysteem. Ook omvat de Experience Room een ionizer, die voorkomt dat bijvoorbeeld autobekleding statisch geladen is. En terwijl de binnenkant van een laadpaal relais van Panasonic toont, onderstreept een strook amorton zonnecellen Panasonic’s aanbod voor solartechnologie en laat een andere opstelling zien hoe het concern bijdraagt aan lasermarkering. Breed opgezet en net zo gedetailleerd: met de Experience Room geeft Panasonic een volledig beeld van het eigen productportfolio.