Albert Heijn test robot-super

AH

Albert Heijn test twee maanden lang op Schiphol een nieuw concept, een robotsupermarkt waar de klant alleen zijn boodschappen in zijn tas hoeft te doen. De rest gaat vanzelf; scannen is niet nodig en de boodschappen worden vanzelf van de rekening afgeschreven. Zelfs hallo of dag te zeggen is niet nodig, er is geen AH-medewerker te vinden in de robot-super.

In het concept scant de klant zijn betaalpas of smartphone om de deur te openen. Vervolgens pakt hij of zij de gewenste producten en stopt ze in de tas.

Het robotsysteem weet precies welke producten waar staan en herkent de klant aan zijn bewegingen en gedrag. Camera’s boven de schappen zien wat word gepakt, zelfs met welke hand, slimme schappen registreren wat er wordt gepakt en eventueel teruggezet. 

De boodschappen worden automatisch geregistreerd en betaald. Klanten kunnen bij de uitgang hun aankopen nog controleren voordat ze op een betaalknop drukken en de winkel verlaten. De rekening wordt direct afgeschreven.

In september begon Albert Heijn de proef met de digitale winkel bij het hoofdkantoor in Zaandam. De winkel, die samen met de Amerikaanse tech-start up AiFi en met ING werd ontwikkeld, maakt niet alleen het boodschappen doen heel makkelijk. Door het autonome karakter kan de winkel plug and play neergezet worden op locaties waar (tijdelijk) behoefte is aan een kleine winkel.

De digitale winkel van 14m2 tot en met eind januari 2020 staat op het Jan Dellaertplein voor Schiphol Plaza, een testlocatie met veel passanten. De openingstijden zijn van 08.00 tot 20.00 uur.