Algoritmes helpen onderwaterrobots zelfstandig missies uit te voeren

MIT-Ocean-Robotics-3

Een nieuwe reeks algoritmes stelt robots in staat onderwater missies uit te voeren met een minimale hoeveelheid menselijke input. De ontwikkeling kan robots in staat gaan stellen autonoom delen van de wereldzeeën te gaan ontdekken.

In onderwaterprojecten wordt al op grote schaal gebruik gemaakt van robots. Deze robots moeten echter worden aangestuurd door technici, die hier veel tijd kwijt zijn. Het nieuwe systeem moet robot meer cognitieve vaardigheden geven, wat hen in staat moet stellen missies in grote mate zelf te gaan plannen en uitvoeren. Het systeem is ontwikkeld door onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT), de University of Rhode Island, het Australian Center for Field Robotics en het Woods Hole Oceanographic Institution.

Autonoom beslissingen nemen

Zelfstandig beslissingen kunnen nemen speelt hierbij een belangrijke rol. Het systeem van MIT bestaat uit verschillende delen die allen eigen verantwoordelijkheden hebben. Zo is één onderdeel verantwoordelijk voor het maken van belangrijke beslissingen, waaronder de locatie waar de missie wordt uitgevoerd. Een ander deel richt zich op het plannen van de meest optimale route om de missie uit te voeren. Weer een ander component richt zich volledig op het identificeren en oplossen van problemen die zich mogelijk voordoen.

Technici kunnen de robot verschillende mogelijkheden geven, waarna de robots tijdens de missie zelf steeds de beste optie kiest. De robots houdt hierbij zelf in de gaten dat aan alle eisen wordt voldaan die aan de missie worden gesteld, terwijl de robots ook voorkomt dat hij in aanvaring komt met bijvoorbeeld objecten of dieren.

Testvaart bij Australië

De robots is in maart door de onderzoekers getest voor de westkust van Australië. Gedurende drie weken hebben de onderzoekers verschillende proeven uitgevoerd met het systeem, dat werd aangebracht op autonome ‘Slocum’ glijder.

Dossiers
Lees ook
Gevoelige MIT-robot speelt Jenga

Gevoelige MIT-robot speelt Jenga

Onderzoekers van MIT hebben een robot gemaakt die bedreven is in  het spelletje Jenga, waarbij je blokjes uit een toren moet trekken zonder deze te laten omvallen. Menselijke spelers waren al kansloos tegen kunstmatige intelligentie bij abstracte spellen als schaken en Go; nu komen behendigheidsspellen in zicht. De robot bevat een zelflerend algoritme dat...

Gerobotiseerd tafelvoetbalspel

Gerobotiseerd tafelvoetbalspel

Bosch Rexroth en Fraunhofer Academy toonden onlangs op de Hannover Messe een gerobotiseerde versie van het tafelvoetbalspel. Bosch Rexroth ontwikkelde een intelligente robot-tafelvoetballer; Fraunhofer heeft het spel omgebouwd tot een IT-beveiligingstrainer. Bosch Rexroth toonde de robottafelvoetballer KI-cker, die de vier armen aan de ene zijde van...

Onderzoekers laten robot zelfstandig leren onbekende objecten op te pakken

Onderzoekers laten robot zelfstandig leren onbekende objecten op te pakken

Onderzoekers werken aan een systeem dat robots in staat moet stellen geheel zelfstandig te leren hoe zij onbekende objecten moeten oppakken. Hierbij wijst de mens simpelweg een object aan, waarna de robot dit object bestudeert en bepaalt hoe deze kan worden opgepakt. Het systeem wordt ontwikkeld door onderzoekers van het Cluster of Excellence Cognitive...