Robot die emoties kan uiten wint afstudeerprijs 2014 van Avans Hogeschool

tusi-max

Hoe voelt een droevige robot? En waarom is gevoel niet veel belangrijker bij het ontwikkelen van techniek? Die 2 vragen liggen aan de basis van de scriptie van Mark de Reijer. Hij ontwikkelde een robot die in staat is emoties te uiten, die in 80% door proefpersonen werden herkend. De Reijer wint met zijn scriptie de afstudeerprijs van Avans Hogeschool.

De student heeft Tuŝi ontwikkeld, een kleine robot die kan voelen van een gebruiker doet en zijn eigen emoties voelbaar kan maken. Tuŝi ziet er uit als een wit kegelvormig kussen, en kan zijn emoties puur en alleen communiceren door beweging. Hij krijgt bulten als hij boos is, ademt diep in als hij gespannen is, hij kan trillen, buigen en strekken. Hij reageert op aaien en aanraking. Als je hem te lang ondersteboven houdt of schudt, wordt hij boos.

Techniek, emotie en gevoel aan elkaar koppelen

“Proefpersonen herkenden in 80 procent van de gevallen de emoties die Tuŝi uitte. Met dit project heb ik dus kunnen aantonen dat het heel goed mogelijk is om techniek, emotie en gevoel aan elkaar te koppelen. Mensen begrijpen de emoties van een robot als deze”, legt Mark de Reijer uit.

“Het is net een blopje”, zegt Mark. “Het gaat puur om het herkennen van de emotie. Daarom lijkt het niet op een mens of dier, om deze invloed uit te sluiten. Zo kan er veel beter gefocust worden op de voelbare eigenschappen. Het gebruik van het tastzintuig binnen technologie heeft een enorm ondergeschikte plaats als we kijken naar het belang en de mogelijkheden van de tastzin.”

Afstudeerprijs

Avans kent de afstudeerprijs jaarlijks toe aan het beste afstudeerproject. Er waren 5 projecten genomineerd. De winnaar ontvangt 1500 euro. De andere genomineerden ontvangen een aanmoedigingsprijs van 200 euro.

Tuŝi from Mark de Reijer on Vimeo.

Lees ook
Gevoelige MIT-robot speelt Jenga

Gevoelige MIT-robot speelt Jenga

Onderzoekers van MIT hebben een robot gemaakt die bedreven is in  het spelletje Jenga, waarbij je blokjes uit een toren moet trekken zonder deze te laten omvallen. Menselijke spelers waren al kansloos tegen kunstmatige intelligentie bij abstracte spellen als schaken en Go; nu komen behendigheidsspellen in zicht. De robot bevat een zelflerend algoritme dat...

Gerobotiseerd tafelvoetbalspel

Gerobotiseerd tafelvoetbalspel

Bosch Rexroth en Fraunhofer Academy toonden onlangs op de Hannover Messe een gerobotiseerde versie van het tafelvoetbalspel. Bosch Rexroth ontwikkelde een intelligente robot-tafelvoetballer; Fraunhofer heeft het spel omgebouwd tot een IT-beveiligingstrainer. Bosch Rexroth toonde de robottafelvoetballer KI-cker, die de vier armen aan de ene zijde van...

Onderzoekers laten robot zelfstandig leren onbekende objecten op te pakken

Onderzoekers laten robot zelfstandig leren onbekende objecten op te pakken

Onderzoekers werken aan een systeem dat robots in staat moet stellen geheel zelfstandig te leren hoe zij onbekende objecten moeten oppakken. Hierbij wijst de mens simpelweg een object aan, waarna de robot dit object bestudeert en bepaalt hoe deze kan worden opgepakt. Het systeem wordt ontwikkeld door onderzoekers van het Cluster of Excellence Cognitive...