Virtual- en augmented reality in de industrie staat centraal op Virtual (R)evolution

virtual-revolutions-combiplaatje

Mikrocentrum organiseert op 7, 8 en 9 maart in het NH Conference Centre Koningshof Veldhoven voor de tweede keer Virtual (R)evolution. Het evenement laat zien wat virtual- en augmented reality de industrie te bieden hebben. Het gaat hierbij niet zo zeer om ontwikkelingen die we in de toekomst kunnen verwachten, maar juist de praktijk zoals die met hedendaagse technologie te realiseren is.

“Natuurlijk is er veel te ervaren en zijn er op Virtual (R)evolution hololenzen, oculusbrillen en andere beroemde producten te vinden”, zegt Saskia Baeten. Baeten benadrukt echter ook dat Virtual (R)evolution geen speeltuin is stevig in de industriële praktijk staat met industrieel toepasbare hard- en software.

Virtuele stroomversnelling

Het gaat hard met de vorderingen in virtual- en augmented reality. Zo hard zelfs, dat er best over een kleine revolutie gesproken kan worden. Het grote verschil met een aantal jaren geleden is allesbepalende rekenkracht. ”De term Virtual Reality bestaat al sinds eind jaren tachtig”, zegt Baeten. “En eigenlijk is VR nog ouder als je de fotovarianten meerekent. We hebben de r daarom maar tussen haakjes gezet. Maar door de beperkte processorkracht was de beeldkwaliteit niet om over naar huis te schrijven en werd je door slechte headtracking zelfs misselijk. Een beroemde kickstarter van een 18-jarige maakte daar vier jaar geleden een eind aan: Oculus Rift was zo’n succes dat Mark Zuckerberg er twee miljard dollar voor over had. Inmiddels wordt de consumentenmarkt door brillen overspoeld en ziet ook de industrie het nut van Virtual Reality. Het inzichtelijk maken zonder een fysieke representatie heeft namelijk enorme voordelen. Voor productontwikkeling, prototyping of voor training.”

Parallel aan de virtuele (r)evolutie loopt die van augmented reality, waarbij een digitale informatielaag over de fysieke werkelijkheid wordt gelegd. Dit kan met een bril, maar ook met een tablet of smartphone. Ook hier ziet Baeten een groeiende interesse vanuit de industrie. “Door digitale informatie aan live camerabeeld te koppelen, kan je de werkelijkheid verrijken. Met mooie 3D-renderingen bijvoorbeeld, maar ook met plaatjes, filmpjes of teksten. In de industrie zie je onderhoudsmonteurs augmented reality gebruiken om ter plekke geanimeerde instructies te bekijken of expertise op afstand in te roepen. Maar het wordt ook gebruikt om te kijken hoe iets nieuws in een bestaande situatie past, of om de realtime waarde van een bepaalde sensor uit te lezen.”

Realistisch programma

De bovenstaande voorbeelden is slechts een kleine greep uit de mogelijkheden die Baeten voor virtual- en augmented reality ziet. In het congresprogramma worden de voorbeelden voorzien van sprekende voorbeelden. Zo laat Boskalis zien hoe zij hun scheepscabines inrichten met virtual reality en demonstreren Apollo Vredestein en Van de Lande hoe vr kan worden ingezet voor training, Van de Lande heeft hiervoor zelfs een mobiele trainingskoffer ontwikkeld. Een ander voorbeeld is Wemo, die augmented reality gebruikt voor aansturing van hun operators die daarmee 35% sneller zijn en 90% minder fouten maken.

Het driedaagse evenement richt zich op de praktijk zoals die met hedendaagse technologie te realiseren is. Daarom worden ook de onmogelijkheden uitgebreid besproken. “Er kan al heel veel. Maar er zijn nog minstens zo veel beperkingen. Om beiden een gebalanceerd podium te geven, hebben we Matthias Pusch van Worldviz uit Amerika uitgenodigd. Daarmee is Virtual Revolution uniek in Europa en niet alleen leerzaam voor bezoekers uit de industrie, maar zeker ook interessant voor vakgebieden als architectuur, zorg of marketing.”